уторак, 10. јануар 2017.

SAVETI ZA ZIMU – BOLJE SPREČITI, NEGO LEČITI


Trenutne vremenske prilike u Srbiji, razlog su više da se vozači još jednom podsete na pravila sigurne vožnje, ali i da saznaju neke nove savete. 

Od kad do kad su obavezne zimske gume?
Od 1. novembra do 1. aprila, ali samo ako je put pokriven snegom, ledom ili poledicom. Na autu moraju da budu sve četiri zimske gume – ne samo na pogonskim točkovima. Dubina „šare“ ne sme da bude manja od 4 milimetra.
Da li moram da imam i lance?
U istom periodu (od 1. novembra do 1. aprila), lance ili druga sredstva za povećanje trakcije (npr. čarape za točkove) morate da imate samo ukoliko idete van naselja. Obavezni ste da ih montirate kada naiđete na saobraćajni znak da su lanci obavezni, a put je prekriven snegom.
Postoje različite vrste lanaca od kojih su neki namenjeni npr. alu felnama sa niskoprofilnim gumama ili vozilima kod kojih ima veoma malo prostora između točkova i rubova krila, pa se dobro informišite i u skladu sa svojim finansijskim mogućnostima nabavite one koji vam najviše odgovaraju.
Klasični lanci koštaju od 1.500 dinara naviše za jedan par (montiraju se za oko pet minuta), a postoje razne napredne verzije sa sistemima za lakše montiranje ili mogućnošću montiranja na više dimenzija točkova, mada je njihova cena i po više desetina hiljada dinara.
Čarape za sneg koštaju oko 6.000 dinara, prednost im je to što se lako montiraju i ne utiču na udobnost, ali vremenom gube na trakciji nakon duže vožnje.
U svakom slučaju, na vreme naučite da montirate lance kako ne biste proveli pola sata na kolenima u snegu, noću po mećavi, kada dođe do potrebe da se montiraju. Čak i ukoliko ne planirate odlazak na zimovanje ili neki duži put, lanci za sneg mogu da budu više nego korisni i u gradskim uslovima.
Šta je još po zakonu obavezno u zimskom periodu?
Ništa više. Samo zimske gume (kad na putu ima snega, leda ili poledice) i lanci (ukoliko napuštate naseljeno mesto).

Šta od korisne opreme da ubacim u auto?
Čak i u centru grada možete da se nađete u problematičnoj situaciji, ukoliko dođe do ozbiljne saobraćajne gužve u kojoj se bukvalno vučete satima ili se sve potpuno zaustavi zbog teške saobraćajne nezgode.
Tada obične sitnice mogu da pomognu u tolikoj meri da ćete ih, poučeni novim iskustvom, uvek držati u automobilu. O višečasovnom stajanju u koloni negde u brdovitom području, daleko od civilizacije, nećemo ni da govorimo.
Parče daske (ili nešto slično) na koju može da se osloni dizalica kada menjate gumu u blatu ili snegu.
Ako imate "ćopavi" rezervni točak ili sprej za krpljenje gume, korisno je za svaki slučaj ubaciti u prtljažnik rezervni točak punih dimenzija (ne zaboravite dizalicu i ključ). Udarite li o ivičnjak, kamen skriven ispod snega ili nešto slično i pritom ozbiljno oštetite i gumu i felnu, osuđeni ste na „ćopavi“ rezervni točak koji će ozbiljno promeniti ponašanje automobila po snegu, dok sprej za krpljenje gume neće uopšte biti od pomoći.
Kanap može da bude izuzetno koristan u raznim situacijama. Međutim, nemojte njime da vučete ili izvlačite drugo vozilo ukoliko niste sigurni da je dovoljno jak.
Rezervna garderoba - samo najosnovnije stvari koje će vas zaštititi od hladnoće ukoliko budete morali da provedete nekoliko sati izvan automobila, popravljajući ga, izvlačeći ga iz snega ili pomažući drugima da učine isto. Čak i ukoliko nema potrebe da izlazite, možda ćete morati da ugasite motor pošto je u rezervoaru sve manje goriva. Kapa, rukavice, debela stara zimska jakna, pantalone/trenerka i zimske čizme trebalo bi da budu dovoljni.
Kišna kabanica zauzima malo mesta i ne košta mnogo, a izuzetno je korisna kada pri lošim vremenskim uslovima morate da provedete neko vreme van automobila.
Ubacite u pregradu ispred suvozača i nešto dugotrajne visokokalorične hrane, kao što su kikiriki, čokolada, bombone, suvo voće (kajsije, šljive, suvo grožđe...), koštuničavo voće (orasi, bademi...) i slično.
Flaša vode za piće, kojoj ćete redovno da menjate vodu, može zlata da vredi. Tečnost gubimo i zimi, bez obzira što je hladno, te je izuzetno važno da možemo da je nadoknadimo. U takvim situacijama zaboravite na ideju da jedete sneg kada ožednite – možete da se dovedete u smrtnu opasnost.
Punjač za mobilni telefon koji može da se koristi u automobilu, u kritičnim situacijama mnogo znači. Imajte u vidu da se baterija telefona pri niskim temperaturama brže prazni.
Baterijska lampa bi trebalo da se nađe u svakom automobilu, bez obzira na godišnje doba. Pomaže prilikom zamene točka, traženja alata, signaliziranja drugim učesnicima u saobraćaju…
Obično, staro ćebe može da bude izuzetno korisno – za pokrivanje, kao podloga kod podvlačenja pod automobil zbog popravke, kao gorivi materijal (loženje vatre, pravljenje baklje za signalizaciju ili osvetljenje)...
Torba sa alatom može da bude korisna i najvećim laicima, pošto u slučaju kvara postoji mogućnost da naiđe kolega vozač raspoložen da pomogne, ali da nema ništa od svog alata.
Nož(ić) ili veći i jači skalpel – ne bajonet, bodež ili nešto u Rambo stilu. Običan nož, može i kuhinjski. Oštrica od 10 cm je i više nego dovoljna. Držite ga u prtljažniku, u torbi sa alatom, pošto se u određenim situacijama može smatrati hladnim oružjem.
Čekić je izuzetno koristan za razbijanje stakala na automobilu, bez obzira da li vi želite da izađete iz svog vozila ili izvlačite nekog drugog. Vrata je nakon udesa ponekad nemoguće otvoriti. Kaljeno automobilsko staklo je teško razbiti - zaboravite na sve što ste videli u filmovima.
Međutim, da biste se izvukli iz sopstvenog automobila, čekić mora biti pri ruci, a ne u prtljažniku, pri čemu ne želite ni da vam ga policija nađe npr. ispod sedišta... Stoga je bolje da umesto klasičnog čekića nabavite specijalni čekić za razbijanje stakla - veoma je lagan, kompaktan, jeftin (600-700 din), a obično i ima dodatak za bezbedno sečenje sigurnosnih pojasa. Njime se staklo lako razbija zahvaljujući šiljatom vrhu i ima plastični nosač koji možete da zašrafite negde u kabini, kako bi bio pri ruci.Upaljač ili šibice obavezno: daju svetlo, pale vatru, greju ključ kada pokušavate da ga gurnete u zaleđenu bravu, „seku“ kanap…
Lopata ili ašov sa kratkom drškom su više nego korisni kada pokušavate da se izvučete iz dubokog snega. Možete da kupite i ašovčić na rasklapanje - ima ih raznih dimenzija i kvaliteta, sa cenom od 500 do 2.000 dinara, pri čemu neki mogu da „glume“ i motičicu.
Rezervne sijalice - u lošim vremenskim uslovima je naročito važno da budete viđeni, pa se potrudite da uvek imate pun komplet rezervnih sijalica, ali naučite kako se menjaju, što bi trebalo da piše u uputstvu koje stiže u auto - ako ga nemate, nađite ga na internetu ili na neki drugi način. Kod nekih automobila je vrlo komplikovano zameniti sijalicu u faru, naročito u terenskim uslovima (mrak, hladnoća, mećava), a kod nekih to može da se obavi isključivo u servisu.
Nešto drugo – vi najbolje znate u kakvim uslovima vozite i šta bi još eventualno moglo da vam zatreba. Bolje da sada potrošite nešto novca, nego da kasnije plaćate šlep službu i čekate je satima u zaleđenom automobilu.
Proverite antifriz (rashladnu tečnost)
Mnogi zaborave kada su poslednji put menjali antifriz, pa ako niste sigurni, zamenite ga za svaki slučaj. Možete i da odete u neki servis da mu provere tačku mržnjenja ili da kupite merač i merenje obavite sami, mada ne garantujemo za preciznost.
Naime, antifriz vremenom gubi svojstva, što znači da mu slabe otpornost na smrzavanje i antikorozivna zaštita. Ukoliko se rashladna tečnost zaledi, posledice mogu da budu katastrofalne po motor i prateće komponente. O antifrizu smo malo detaljnije pisali u ovom tekstu: Antifriz – pitanja i odgovori.
Sprečite da se „zalede“ vrata
Namažite kedere (gume koje „dihtuju“ vrata) glicerinom ili Pavlovićevom mašću kako bi se sprečilo sleđivanje vrata.
Šta kad se „zalede“ vrata?
Ukoliko je do najgoreg ipak došlo, ne otvarajte vrata na silu, pošto može da dođe do oštećenja kedera. Probajte sva vrata, uključujući i gepek kod hečbeka i karavana, pošto možda neka popuste. Jedno od rešenja je polivanje toplom vodom – ne vrelom!
Suviše topla voda može da dovede do pucanja stakala, pa budite pažljivi i strpljivi. Ili pokušajte sa fenom ako imate dovoljno dugačak produžni kabl i imate gde da ga uključite.


Kako sprečiti da se zaledi brava?
Da biste predupredili led u bravama, povremeno u njih naprskajte neko od specijalnih sredstava protiv smrzavanja, a može da posluži i WD-40. Često se savetuje da se u bravu ubrizga ili nanese ključem glicerin - neki tu taktiku dugo koriste i kažu da je odlična, ali takođe mnogi tvrde da glicerin kasnije može da izazove probleme sa radom brave! Mišljenja su podeljena; mi za svaki slučaj ne savetujemo glicerin. Ne zaboravite ni bravu na rezervoaru goriva!
Šta kada se zaledi brava?
Zaledila se brava i ne možete da uđete u auto? Najefikasnije rešenje je sredstvo za odleđivanje brava. Ubacite ga u džep jakne ili torbice koju najčešće koristite, pošto će u zaključanom automobilu biti od male koristi.
Postepeno guranje ključa zagrejanog upaljačem u bravu predstavlja krajnje rešenje, a u mnogim situacijama i jedino. Međutim, ne preporučujemo da to radite sa kod ključem, zato što može doći do veoma skupog kvara.
Kako sprečiti da se "šoferka" zaledi?
Pokrijte vetrobran starim ćebetom, kartonom ili novinama. Budite inovativni i improvizujte nešto po pitanju učvršćivanja kako vetar ne bi odneo zaštitu koju ste postavili.
Kako skinuti led sa "šoferke"?
Postoji više načina. Najlakše je da kupite posebno sredstvo za odleđivanje stakala (rastapanje leda). Struganje leda „na živo“ radite pažljivo, pošto može dovesti do oštećenja. Pomaže i mlaka voda - ne suviše topla da zbog razlike u temperaturi ne bi puklo staklo.
Možete da startujete motor i grejanjem kabine ugrejete vetrobran i zatim uklonite led kada malo „popusti“. Imajte u vidu da se motor radom u mestu vrlo sporo zagreva...

Šta ako mi rizla razbije "šoferku"?
Ispod točka kamiona „lansira“ se zrno rizle i ostavi vam malu naprslinu na vetrobranu. U tom slučaju odmah selotejpom zaštitite oštećeno mesto i idite u neki servis za popravku auto stakala, kako bi se oštećenje što pre popravilo. Zima je posebno problematična u ovakvim slučajevima, pošto zbog naglih promena temperatura lako dolazi do širenja naprsline.
Brisači - malo truda za savršen vidik
Noću ih podignite da se ne slepe sa "šoferkom". Ako se zalede/slepe, nemojte da ih odvajate na silu, već ih poprskajte sprejom za odleđivanje ili mlakom vodom (ne suviše toplom da ne bi pukao vetrobran). Ako napravite malu pauzu u vožnji, pa se na „šoferci“ skupi snega i/ili leda, prvo je dobro očistite pre nego što aktivirate brisače.
U slučaju da počnu da ostavljaju zamućene lukove/trake na staklu, odmah ih menjajte, zato što je veoma važno da dobro vidite situaciju u saobraćaju. Brisače ne mažite glicerinom, kao što biste to učinili sa drugim gumenim delovima, pošto će od njega ostajati tragovi po vetrobranu.
Proveravajte tečnost za pranje vetrobrana
Sneg, kiša, prskanje drugih vozila... Previše je razloga za često pranje vetrobrana da biste sebi dopustili luksuz da pre sedanja u automobil ne proverite nivo tečnosti za pranje „šoferke“. Ubacite i rezervnu tečnost u prtljažnik, pošto postoji velika šansa da će vam u slučaju saobraćajne gužve i višečasovnog kretanja u koloni zatrebati.
Tečnost kupujte samo na proverenim mestima, kako ne biste završili sa „falš“ proizvodom koji će vam se zalediti i pritom izazvati skup kvar čim temperatura padne nekoliko stepeni ispod nule. Ako koristite koncentrat, strogo se držite uputstva proizvođača po pitanju razblaživanja vodom, obavezno destilovanom!
Savetuje se da izbegavate tečnost sa metil-alkoholom, pošto je otrovan, mada ga proizvođači stavljaju u malim količinama i takve tečnosti su odobrene za legalnu prodaju.Podesite prskalice
Kupovina kvalitetne tečnosti za pranje vetrobrana neće mnogo značiti ukoliko se ona rasipa i ne pokriva dobro vetrobran. Stoga uz pomoć obične igle pravilno usmerite brizgaljke.
Brisač i grejač zadnjeg stakla
Zamislite hladnu, maglovitu noć sa susnežicom, a vi pokušavate da se isparkirate i pritom bezuspešno tražite obrise drugih automobila kroz zadnje staklo. Proverite zato da li grejač zadnjeg stakla dobro radi (eventualna oštećenja kontakata mogu lako da se poprave) i u kakvom stanju je brisač.
Kako najbrže odmagliti stakla?
Obrišete zamagljen vetrobran čistom krpom, privremeno „otvorite oči“, a on se za nekoliko sekundi ponovo zamagli. Zato koristite klima uređaj - tajna je u tome što on isušuje vazduh. Temperaturu i snagu duvanja podesite na maksimum, usmerite vazduh ka staklima i aktivirajte klima uređaj.
Kod savremenih vozila čitava procedura je automatizovana i obavlja se jednim pritiskom /okretom. Zato detaljno pročitajte uputstvo za korišćenje automobila.

Kako sprečiti magljenje stakala?
Prljava i masna stakla brže se zamagljuju i teže odmagljuju. Zato ih redovno perite iznutra, čak iako ne deluju prljavo.
Nabavite sredstva protiv magljenja; postoje u raznim oblicima, a tu su i maramice i krpe protiv magljenja
Isprobajte razna „narodna“ rešenja i vidite šta najbolje funkcioniše: premažite stakla limunovim sokom, medicinskim alkoholom, rastvorom deterdženta za sudove, šamponom ili pastom za brijanje. Nešto od navedenog će možda pomoći.
Neophodno je da vazduh u kabini bude što „suvlji“. Zato: otresite sneg sa cipela i odeće pre ulaska u automobil koristite gumene patosnice koje sprečavaju da voda prodre u tepih i redovno ih istresajte proverite da li voda prodire u putnički prostor kroz kedere (gume oko vrata) potražite druge mogućnosti ulaska vode u putnički prostor ili prtljažnik očistite sve zapušene otvore za odvod vode, kako voda ne bi prodrla u sistem za ventilaciju proverite da li se negde u sistemu za ventilaciju skuplja voda .
Zamenite filtere kroz koje vazduh ulazi u kabinu
Potražite tragove curenja rashladne tečnosti iz grejača kabine (tzv. malog hladnjaka), kao što su vlažne fleke na tepihu, slatkast miris (naročito kada radi grejanje) i ubrzano zamašćivanje stakala. Proverite i opada li nivo rashladne tečnosti. Čak i ukoliko nema tragova, postoji mogućnost da je došlo do curenja. U ovom slučaju problem nije samo u tečnosti koja isparava unutar putničkog prostora, već u antifrizu, koji se lepi za stakla i čini ih znatno podložnijim magljenju.
Čišćenje automobila od snega i leda
Dajte sebi vremena da detaljno očistite auto. Ne budite jedan od onih vozača koji na krovu ostave snežni pokrivač debljine desetak centimetara, pa im pri prvom oštrijem kočenju sav taj sneg padne preko vetrobrana. Tada moraju da izađu i sklone sneg, usporavajući već kastastrofalan saobraćaj, a ukoliko su vozili nešto brže, postoji opasnost da dođe i do saobraćajne nesreće. Dakle, uklonite sav sneg sa haube, vetrobrana, krova, zadnjeg stakla, bočnih stakala, retrovizora...
Oprema za čišćenje automobila od snega i leda
Prilikom nabavke lopatice, metlice i drugih „rekvizita“ kojima ćete čistiti sneg i led sa automobila, imajte u vidu da se njima, ukoliko imaju oštre i tvrde ivice, može oštetiti lak. Stoga bi bilo idealno da su od plastike, ali kvalitetnije i deblje, kako se ne bi desilo da puknu u pola posla. Ukoliko silom prilika sneg sa vozila morate da čistite nekim metalnim ili drvenim oruđem, obmotajte ga starom krpom ili čak i svojom majicom – manja je šteta nego da izgrebete lak.

Očistite i svetla!
Na farovima, migavcima i zadnjim svetlima i tokom vožnje i tokom stajanja prikupljaju se razne nečistoće, što znači da ćete lošije videti, a i drugi učesnici u saobraćaju će slabije uočavati vaš automobil. Ako su vam prljava stop svetla, veća je mogućnost da će neko naleteti na vas kada kočite.
Zato u prtljažnik ubacite jednu ili dve krpe sa kojima ćete brisati svetla, ali pazite da ih ne izgrebete! Na primer, istrljajte ih prvo čistim snegom, pa onda blagim pritiskom skinite nečistoću. Redovno perite te krpe i setite se da obrišete svetla kad god imate priliku ili ako za tim ima potrebe.
Kupite gumene patosnice
One skupljaju vodu i sneg sa obuće i tako štite tepih na podu kabine. Ukoliko je tepih mokar, u njemu mogu da se razviju razni mikroorganizmi, što uzrokuje neprijatne mirise i druge probleme. Patosnice mogu da pomognu i kod izvlačenja automobila zaglavljenog u snegu. Ukoliko je tepih postao mokar, možete po njemu da prostrete novine ili stare krpe, kako bi upile vodu. Ujutro ih, tako zaleđene, jednostavno izbacite.
Sušenje nakon pranja
Zimsko pranje automobila je važnije od pranja leti, pošto se njime sa automobila uklanja so, koja se na putu meša sa snegom, vodom, blatom i drugim nečistoćama i pretvara u izuzetno agresivnu masu.
So drastično ubrzava koroziju na već načetim mestima, obično skrivenim od našeg pogleda, kao što su rubovi krila, razni spojevi, donji deo vrata, pragovi... Stoga posebnu pažnju posvetite pranju odozdo. Bilo bi odlično da nakon pranja uzmete kompresor vazduha i njime izduvate vodu iz brava, rubova i drugih problematičnih mesta. Takođe, korisno je da izvezete automobil na neki put gde može brže da se vozi, kako bi se preostala voda izbacila ili isušila.
Izbegavajte potezanje ručne kočnice
Ovaj savet važi uglavnom za starije automobile. Zimi, pri vrlo niskim temperaturama, ne potežite ručnu kočnicu, pošto u slučaju oštećenog bužira može doći do prodiranja vode koja će se zalediti i blokirati sajlu.
Tako ćete se, kada ujutro krenete, čuditi „neobičnom“ ponašanju automobila. Naime, ovakve situacije se gotovo uvek dešavaju kada je asfalt pokriven snegom i ledom, te neko vreme nećete biti ni svesni da su zadnji točkovi blokirani.
Sačuvajte alu felne
Ako imate skupe alu felne u kombinaciji sa niskoprofilnim gumama, dobra je ideja da nabavite klasične čelične felne i zimske gume za njih, kako biste alu felne sačuvali od soli, leda, rizle, itd. Pritom, možete zahvaljujući novim felnama da kupite i pneumatike višeg profila, pogodnije za zimske uslove (uglavnom i jeftinije). Upozoravamo, u promenu dimenzija pneumatika se ne upuštajte ukoliko niste dobro upoznati s tom problematikom, pa je najbolje da prvo pročitate ovaj tekst: Sve što sam želeo da znam o gumama.
Sredite "limariju"
Sve ogrebotine, sitna oštećenja i mesta na kojima je korozija već započela svoj posao, tokom zime su na velikom udaru zbog soli koja se baca po putevima i samih vremenskih uslova. Stoga se potrudite da sredite automobil koliko god možete. Ukoliko su finansije problem, zaboravite na estetiku i problematična mesta prebrusite/išmirglajte i zaštitite bilo čime.
Najvažnije je da sprečite širenje korozije. Male ogrebotine zaštitite korektorom za boju ili auto-lakom, a ukoliko je zahvaćena veća površina obratite se servisu. Nije kasno da se to uradi čak i ako je zima u punom jeku. Naprotiv, potrudite se da novonastala oštećenja sredite što pre, kako bi kasnije troškovi bili što manji.
Šta kada se zaglavim u snegu?
Prvo uklonite sneg oko točkova ašovom (ukoliko ste na ga vreme nabavili), strugačem za led ili golim rukama, ukoliko nemate alternativu. Oslobodite put i prednjim i zadnjim točkovima, bez obzira na pogon. Zatim pokušajte da se izvučete.
Pokušajte sa menjačem u prvom stepenu prenosa, uz što lakši gas. Ukoliko točkovi suviše proklizavaju, pokušajte sa drugim stepenom. Kod nas najveći broj automobila ima prednji pogon, pa možete okretanjem upravljača da „razgurate“ sneg i stignete do iole čvrste podloge, naizmenično pokušavajući da krenete napred i nazad.
Pokušajte sa tzv. „ljuljaškom“ – gasom i kvačilom ljuljajte auto napred-nazad sve više i više, dok ne osetite da davanjem oštrijeg gasa možete da se izvučete. U slučaju zaglavljivanja sa jednim točkom koji se vrti uprazno, pokušajte sa ubacivanjem neke daske, peska ili patosnice ispod njega – možda tako problematičan točak dobije dovoljno trenja da se izvučete.
Isključite (privremeno) elektronsku kontrolu proklizavanja (Kako radi kontrola proklizavanja - ASR tj. TCS?) ili ESP (Kako radi ESP?) prilikom izvlačenja iz snega. Ovi sistemi „guše“ motor ili koče pogonske točkove koji proklizavaju, te vas direktno sprečavaju da se izvučete.
Univerzalan savet za efikasno izvlačenje iz snega ne postoji, već u datoj situaciji morate da se snađete. Na primer, ukoliko vozite automobil sa zadnjim pogonom, prilikom izvlačenja iz snega pomoći će ubacivanje tereta u prtljažnik.
Pošto je u ovakvim situacijama teško doći do adekvatnog tereta, neretko vozačima pomognu slučajni prolaznici – sednu u gepek i nadaju se da ih nećete zaboraviti kada krenete. Šalu na stranu, ovakve situacije mogu da budu i opasne. Neki automatski menjači imaju zimski režim – aktivirajte ga.
Vežbajte vožnju po snegu
Svi saveti ovog sveta neće biti od pomoći kada se nađete u kritičnoj situaciji, a nemate praktičnog iskustva. Zato malo provežbajte na mestima pogodnim za to (npr. širokim praznim parkinzima).
Prvo simulirajte naglo kočenje. Krenite polako, pa postepeno povećavajte brzinu i svaki put oštro zakočite – kao da je pešak izleteo ispred vas.
Tako ćete steći okvirnu sliku o ponašanju svog automobila na klizavoj podlozi. Pratite kojom ste se brzinom kretali pre kočenja, a zatim zamislite da ste na putu i da se krećete dva, tri ili četiri puta većom brzinom. Nakon toga ćete sigurno držati veću distancu od drugih vozila u saobraćaju.
Radite i na skretanju. Zatim istovremeno kočite i skrećite – možda ćete biti iznenađeni kako se vaš automobil sa novim zimskim gumama iznenada pretvorio u neupravljivu gomilu gvožđa.
Veoma je važno da upoznate svoj automobil, bez obzira na dosadašnje vozačko iskustvo. Posebno obratite pažnju na rad elektronskih sistema za pomoć u vožnji, kao što su ABS, ASR ili ESP.
Ne zaboravite da ABS produžava kočenje po snegu! Ovaj sistem sprečava blokiranje točkova prilikom kočenja (i ništa drugo). Dakle, kod automobila bez ABS-a, točkovi se blokiraju, gomilaju sneg ispred sebe i „ukopavaju“ se, dok kod onih sa ABS-om nastavljaju da se okreću i znatno produžavaju zaustavni put.
Ova tema je veoma komplikovana, pošto zavisi od vrste površine po kojoj vozite (npr. asfalt potpuno pokriven ledom preko kojeg je pao sneg od dva-tri centimetra i asfalt bez leda sa snegom od deset i više centimetara potpuno su različite priče), od vrste/kvaliteta pneumatika, generacije i sofisticiranosti ABS sistema... Postoje i prilagodljivi ABS sistemi, koji „prepoznaju“ podlogu i u skladu s tim menjaju svoju reakciju. 
Stoga vas ohrabrujemo da u bezbednim uslovima naučite kako automobil reaguje prilikom kretanja, oštrijeg ubrzavanja, skretanja, kočenja, istovremenog skretanja i kočenja (kada pokušavate da istovremeno usporite i izbegnete neku prepreku).
Najvažnije pravilo je da se ništa ne čini naglo – bez oštrog kočenja, ubrzavanja ili skretanja. Elektronska kontrola stabilnosti (isti sistem pod različitim imenima - ESP, ESC, VDC, DSC...) nije od velike pomoći na klizavom putu. Ukoliko nema dovoljno trenja između podloge i pneumatika, ESP će bezuspešno pokušavati da vas vrati dok automobil proklizava.
Napunite rezervoar
Gledajte da uvek imate bar polovinu rezervoara. Čak i ako se vozite centrom većeg grada, počne li snežna mećava i nastane li saobraćajna gužva, možda ćete se satima vući u koloni, sa upaljenim grejanjem i brisačima.
Nestane li vam tada gorivo, ko će u takvoj situaciji moći da vam ga donese? Možda ćete da ostavite auto i odete par kilometara peške, prvo do prodavnice po „balon“ vode od 5 litara, proliti vodu, pa do prve pumpe... Za to vreme možda dođe „pauk“ ili šlep služba i odnese napušten auto, što će vas skupo koštati.

Нема коментара:

Постави коментар

Напомена: Само члан овог блога може да постави коментар.